Diy: duschjello!!!

För någon vecka sedan så hittade jag en rolig diy på jellotvål från Pinterest som kan användas i duschen, badet och även som handtvål. Så jag bestämde mig för att göra ett försök.

Resultatet blev förvånansvärt bra, trots att jag brukar vara så dålig på pyssel!
Ekonomiskt smart är det ju också, eftersom "Lush" säljer liknande dushjellos för 70-200kr/st!!! 😱
Extremt onödigt, anser jag. När man kan vispa ihop egna på mindre än 15 minuter!

Receptet ger ungefär två mellanstora jellos. Jag använde en playdoughburk och en pralinform.

Du behöver:
• 1,5 dl vatten
• 4 tsk gelatinpulver (20g)
• 1 tsk salt
• ca 1dl dushgelé/kräm
• ev. hushållsfärg
• visp
• bunke
• formar

Så gör du:
• Värm vattnet i mikron tills det blir hett.
• Häll i gelatinpulvret och vispa.
• Häll i saltet och vispa.
• Häll i dushgelén och vispa. Jag rekommenderar att du använder dushkräm, t.ex. Dove, eftersom jellon då blir fastare.
• Droppa i några droppar av valfri hushållsfärg. (Om du vill). Det är bra om färgen matchar dushgeléns färg.
• ~Vispa~ och skopa bort bubblorna från ytan.
• Häll i smeten i formarna och låt stå i frysen i ca två timmar.

INSTRUKTIONER PÅ YOUTUBE:
https://youtu.be/e3X_vCl9hHI
https://youtu.be/XNd3LJZL1vA

(Förvara helst i kylen, eftersom dom smälter en aning i rumstemperatur).

Dessa söta dushjellos är perfekta som presenter i fina glasburkar med snygg etikett! Och det går även att göra dom till shampoojellos om du byter ut dushgelén mot shampoo!! Det är bara fantasin som sätter gränser.

Följ mig på Pinterest: Amanda Awesome

Kommentera här: