Skulle Toleransprojektet vara hjärntvätt?

Jag har sedan förra hösten till i våras haft turen att få medverka i Toleransprojektet i Östersund.
För min del så har det varit en fantastisk resa att få ta del av! Och när jag säger "resa" så menar jag främst min egna utveckling.

När jag anmälde mig till tolerans så visste jag inte riktigt vad jag gav mig in på, jag tänkte bara att det skulle bli trevligt att åka till Polen. Och det jag var mest orolig inför var att ingen från mitt kompisgäng skulle följa med, att jag skulle känna mig utanför där. Men det jag inte visste då var att min resa blev mycket mer berikande pågrund av det. Eftersom jag då "tvingades" att gå utanför min bekvämlighetszon och börja prata med nya människor och ta för mig mycket mer i diskussionerna. Jag lyckades därmed skrapa ihop åtminstonde fyra stycken superbra kompisar som jag fortfarande håller kontakten med.

Före detta blyga jag tog mig samman och gjorde min första redovisning i helklass förra terminen, tack vare Toleransprojektet. Trots att jag ibland snubblade över orden och att mitt hjärta hamrade som en kanins första gången jag gjorde den där redovisningen, och så blev jag väldigt stolt över migsjälv och höll sedan i en redovisning inför hälften av skolans lärare! 😱

Så sent som förra veckan kom jag återigen att tänka på mina härliga toleransdagar i ABF och att Toleransprojektet finns i många fler ställen än bara Östersund. Så då googlade jag på vad dom gjorde och tyckte om utbildningen.
Alla andra toleransgrupperna gjorde exakt samma saker som vi gjorde. Men trots det så var Flashback fyllt av negativa kommentarer om hur meningslöst Toleransprojektet är och att det är "hjärntvätt för högstadieelever". Enligt majoriteten av användarna på den tråden är tolerans ett stort slöseri på Sveriges skattepengar. Fast egentligen så har det ju kommit fram att kommuner sparar in stora summor pengar på att förebygga brotten. Men det tycks framgå som irrelevant för dom användarna som verkar beskriva Toleransprojektet som mer frihetsberövande än brotten som utbildningen förhindrar! 😤

Det här gör mig faktiskt mer frustrerad än mitt förra inlägg om bostadsbristen, eftersom JAG trots allt har varit med om det här och jag kan konstatera att det inte förekommer någon hjärntvätt alls! Ledarna berättar bara ren fakta för oss och låter sedan eleverna tycka som dom vill.
Jag tror att det bara var en användare som skrev något vettigt om Toleransprojektet och det var den som hade gått i tolerans! Och sedan skriver dom om att muslimerna som bara våldtar och terroriserar borde gå i Toleransprojektet. *Facepalm*

Uppenbarligen så är Flashbackanvändarna i den tråden ett ytterligare bevis på att ALLA borde få möjlighet att gå den utbildningen... 😑

Mitt toleransgäng!

Kommentera här: